Hvad er instagram?

Instagram bruges af mange børn og unge. På platformen kan de oprette en personlig profil, som kan være åben og offentlig eller lukket og privat. Hvis profilen er åben, kan alle gå ind på profilen og se det indhold, brugeren deler – uden at følge vedkommende. Man kan følge åbne profiler uden at få tilladelse først. Er profilen lukket, er det kun brugerens følgere, der kan se indhold delt fra profilen, og det kræver en godkendelse fra brugeren at få lov at følge en lukket profil.

Instagram har en besked/chatfunktion, en indholdsdelingsfunktion og en åbningsside, der præsenterer brugeren for forskellige profiler og forskelligt indhold, som er udvalgt algoritmisk. Instagram bliver altså brugt til at se indhold fra andre, interagere med andre ved at chatte, tagge, kommentere og reagere på andres indhold (med emojis, hjerter, videredelinger mm.) samt til at dele eget indhold i form af billeder og videoer via sin profil. Indhold kan enten deles i opslag (som kan slettes igen) eller via stories (se beskrivelse herunder).

Alle der har en profil på Instagram, kan lave en story. En story betyder, at man lægger indhold (billede, video) op, som forsvinder efter 24 timer. Mange benytter funktionen til at dele noget, som de laver her og nu, fx fra en fædselsdag, rejse e.l. eller et politisk eller værdimæssige budskab. Influencere og virksomheder bruger også story-funktionen til at reklamere for forskellige produkter, informere om en butiks åbningstider, særlige events mm.. Man kan tagge andre profiler i en story, det vil sige, at man kan indsætte navnet på en person, et brand, en butik e.l. Man kan også dele andres stories, hvis man selv er tagget i dem. Man kan reagere på en story ved at skrive en kommenter direkte til den person, som har lavet den eller ved at sende en emoji.

Man kan tagge eller nævne andre personer, steder o.l. i både kommentarspor, på blivende indhold og i stories, hvis de har en profil på Instagram. Brugere tagger typisk, hvis der deles indhold fra noget, man har lavet med bestemte personer, brands eller ved bestemte steder (som indgå i en story), hvis man har fået en gave fra nogen eller hvis man savner nogen eller gerne vil sende dem en hilsen fx en fødselsdagshilsen.

Tags og mentions kan være forbundet med følelser for mange børn. Det kan fx være en form for anerkendelse og inklusion, hvis man tagges eller nævnes i positivt indhold, samtidig kan det føles som en eksklusion, hvis man ikke tagges i noget, hvor man har deltaget eller hvis man ligefrem tagges i negativt indhold, som er med til at udskamme og latterliggøre. Et manglende tag på et fællesbillede af dit barns klasse kan være sværere at få øje på end fx en grim kommentar, men det kan fylde lige så negativt hos barnet.

Reels er en funktion, hvor man kan dele 15-sekunder lange videoer, og hvor man samtidig præsenteres for andres videoer. Det indhold, man præsenteres for, er bestemt af algoritmer, og der er altid noget nyt at se – indholdet kommer ikke kun fra personer, man følger. Reels minder om Spotlight på Snapchat, Shorts på YouTube og for dig-siden på TikTok. Tilfælles er det uendelige, algoritmestyrede og fastholdende kort-video format, som kan eksponere børn og unge for underholdende, inspirerende, lærerigt men også ubehageligt, skadeligt og grænseoverskridende indhold.

I december 2024 lancerede Meta såkaldte ‘Teen accounts’ for brugere mellem 13 og 16 år. Teen accounts har en række funktioner, som fx automatisk at gøre brugerens profil privat. Teen accounts kan kun modtage beskeder fra profiler, de følger eller tidligere har interageret med. Samtidig kan de kun tillade taggings og mentions fra personer, de følger. Kommentarer og beskeder, som potentielt er krænkende eller stødende gemmes automatisk for brugeren via en ’Hidden words’-installering. Det betyder altså, at det frasorteres ud fra udvalgte ord, og derfor ikke er en garanti mod, at brugeren kan modtage ubehagelige beskeder og kommentarer. Teen accounts har desuden automatisk slået ’sleep-mode’ til fra kl. 22 til 07. Det betyder, at der ikke sendes notifikationer, at man får en reminder om at lukke Instagram, samt at der sendes autosvar på beskeder, som brugeren modtager.

De nye teen accounts indebærer derudover en supervisionsfunktion. Dvs. at forældre eller værger kan blive tilknyttet teen profilen som supervisorer. For at blive tilkoblet som supervisor, skal både barn og supervisor have en profil på Instagram, derefter skal enten barn eller supervisor sende en invitation til den anden om at få lov at supervisere og modtageren skal acceptere invitationen, inden supervisionen kan gå i gang. En supervisor skal bare være over 18 år, hvilket altså vil sige, at enhver kan oprette en profil på en +18-årig og agere supervisor.

Som supervisor har man bl.a. mulighed for at indstille tidsbegrænsninger for brug af Instagram, godkende eller afvise teenagerens anmodning om at ændre i sikkerhedsindstillingerne og se hvilke profiler, teenageren chatter med.

Threads er en social medie-platform, som kan tilgås via Instagram. Threads minder om det tidligere Twitter, nu X, og bruges primært til at dele korte tekstbaserede opdateringer, links og memes.

Snapchat

Få viden om My AI og hjælp til dialogen med dit barn om Snapchat.

YouTube

Få gode råd til YouTube – fx når dit barn vil dele indhold eller følge influencere.

Logo for BørneTelefonen