Instagram er en app, hvor brugerne deler billeder og korte videoklip med hinanden. Instagram er opbygget som en form for digital billeddagbog, hvor man har mulighed for at følge andre brugere, ligesom man selv kan få følgere.
Muligheden for at anvende forskellige filtre på sine billeder er én af Instagrams helt centrale funktioner. Det betyder, at en stor del af de billeder, der deles, ofte er blevet redigeret og fremstiller en ”forfinet” version af virkeligheden. Aldersgrænsen for at oprette en profil på Instagram er 13 år.
På denne side kan du blive klogere på børn og unges brug af Instagram. Du finder også gode råd til, hvad du som forælder skal være opmærksom på, og hvordan du tager hul på dialogen med dit barn om Instagram.
Jeg kan følge kendte mennesker og få nye idéer og følge med i hvad mine yndlingsbands laver.Andreas, 14 år
Børn og unge bruger bl.a. Instagram til at pleje forholdet til nære venner og til at føle, at de kommer ud i verden og tæt på fx kendisser.Malene Charlotte Larsen – Forsker i børn og unges brug af sociale medier, Aalborg Universitet
Hvis du har en åben profil på Instagram, kan folk, som du ikke kender, følge dig uden at du skal godkende det. Mange holder deres profil åben for at få flere likes og følgere, men man skal være særlig opmærksom, da der findes en del falske profiler på Instagram, som kan have en skjult agenda med at følge ens profil.
Det kan være spændende og givende for dit barn at se på opslag fra folk de ikke kender, og som de deler interesser med. Samtidig kan der være en bagside ift. at dit barn kan skrive med alle – og at alle kan kontakte dit barn – hvis dit barn har en åben profil.
Det kan du gøre:
Der findes en del falske profiler på Instagram. Der har også været eksempler på falske opslag, hvor svindlere giver sig ud for at være en kendt virksomhed, og via konkurrencer eller gode tilbud lokker penge ud af folk. Kendte personer eller store virksomheder har som oftest et blåt flueben ud for deres navn. Det betyder, at Instagram eller har verificeret deres identitet, og man kan derfor stole på, at profilen er ægte
Det kan du gøre:
Mange unge svarer, at det kan påvirke deres humør i negativ retning, at se hvor fantastisk andre har det på Instagram. Mind dit barn om, at selvom nogens verden kan se perfekt ud på de sociale medier, bokser andre mennesker med de samme almindelige problemer som identitet, selvværd og kærestesorger. Men sociale medier er designet til at vi sammenligner os med hinanden, og så går der sport i at fremvise glamour fremfor joggingtøj eller kedelige madpakker. Instagram afspejler derfor sjældent virkeligheden.
Det kan du gøre:
På Instagram er ‘like-funktionen’ en vigtig måde at anerkende hinanden på. Når vi liker hinandens billeder, signalerer vi til hinanden, at ‘du er blevet set og hørt’.
På Instagram er kommunikationen ansigtsløs, og der kommunikeres i stedet med likes, kommentarer og tags. Instagram er et vigtigt medie for mange børn og unges socialisering og vedligeholdelse af venskaber. Derfor kan det også få altoverskyggende betydning, hvis børn eller unge oplever, at de ikke får nok likes eller kommentarer på deres opslag.
Det kan du gøre:
På Instagram hersker især den mere usynlige form for mobning, dvs. i form af eksklusion og forbigåelse. Mobning på Instagram kan også antage mere synlige former, som fx grimme kommentarer eller sårende beskeder.
Mobning er ikke kun grimme ord og onde handlinger. Mobning er også at ignorere andre personer, og holde dem udenfor. Blandt især piger bekræftes og konstitueres venskaber og vennegrupper gennem likes, kommentering og tags. Det er derfor ekskluderende, hvis en gruppe eller et individ mere eller mindre konsekvent ignorerer eller forbigår en bestemt person, når der uddeles likes, kommentarer og/eller tags. Ved at fryse en person ude kan mobning skjule sig bag bevidste ikke-handlinger, som ikke er synlige for det blotte øje.
Det kan du gøre:
Det er ydmygende at blive udstillet som den, der aldrig får snaps, eller som bliver kaldt grimme ting på sociale medier. Børn og unge skammer sig ofte hvis de ikke har nogen venner eller bliver holdt udenfor.
Undersøgelser viser at voksne tit først opdager mobning, når deres barn fortæller om det. Angsten for at forældrene vil skandalisere og eskalere problemet ved fx at gå til de andre forældre eller klasselæreren, afholder ofte børn fra at fortælle deres problemer til nogen.
Det kan du gøre:
Mobning opstår i utrygge fællesskaber, hvor man mobber andre fordi man selv er bange for at være den, der står for skud. Det kan være dit barn selv har følt sig presset til at mobbe andre.
Det kan du gøre:
Kan eksempelvis opstå, når et barn tror, at alle de andre børn i klassen må få Instagram, selvom det i virkeligheden kun er et par stykker. Netop derfor er det en rigtig god idé, at have en god dialog om børnenes digitale liv i forældregruppen.Sanne Lind, Børnefaglig konsulent hos Børns Vilkår
Ligesom på blandt andet Facebook og Snapchat ligger Instagrams værdi i dets brugere. Det vil sige, at det er adgangen til Instagrams brugere, som virksomheder og andre har mulighed for at købe sig adgang til. Instagram tjener altså penge på annoncer og reklamer. Vi kan støde på reklamer i form af billeder eller video, der dukker op i vores feed. Vi kan genkende reklamer på, at der står ‘Sponsoreret’ i øverste hjørne.
Instagram ejes af Facebook og platformen kan derved trække på data fra brugeres adfærd på både Facebook, Messenger og Instagram. Reklamerne er derfor målrettet ud fra din færden på nettet og annoncørerne betaler for at bruge din data til at målrette deres reklamer.
Vi har mulighed for at påvirke det reklameindhold, vi bliver eksponeret for, ved at klikke øverst i højre hjørne og på ‘Skjul annonce’.
Det kan du gøre:
I. Spørg ind til om dit barn er bevidst omkring mekanismerne på Instagram og tal fx med dit barn om, hvorfor der kommer en reklame op på Instagram af de sko, barnet netop har søgt på.
II. Gør dit barn opmærksom på, at det ikke er tilfældigt hvilke reklamer og annoncer, der popper op på Instagram. Selvom mange børn og unge godt forstår denne mekanisme, er det de færreste, som reflekterer over hvorvidt det påvirker deres adfærd.