Der er stadig alt for høje gebyrer på donationer til udsatte børn og voksne
Skrevet af
RASMUS KJELDAHL, direktør, Børns Vilkår, bestyrelsesmedlem i Civilsamfundets Brancheforening
og ANN LEISTIKO, fundraisingchef, SOS Børnebyerne, formand for Isobro
Der er brug for et klart politisk signal til Mastercard og bankerne om, at man er parat til et indgreb, hvis sektoren mener, den fortsat skal tjene kassen på gebyrer, hver gang danskere donerer til velgørenhed via PBS.
Den bedste del af historien først: Rigtig mange danskere vælger hver måned at donere et beløb til landets civilsamfundsorganisationer. Dermed støtter de vigtige indsatser for udsatte børn og voksne, samt andre formål herhjemme og ude i verden. Den personlige donation er udtryk for godt samfundssind og et afgørende økonomisk fundament for organisationernes arbejde.
Den frustrerende del af historien er, at hver gang der tikker en donation ind hos organisationer som Børns Vilkår, Mødrehjælpen og Røde Kors via betalingsservice, så er organisationerne tvunget til at betale et urimeligt højt gebyr til den finansielle sektor – tidligere var det til Nets, og nu er det til Mastercard. Historisk set har Nets indkasseret mindst 55 millioner kroner om året i gebyrer fra danske hjælpeorganisationer. Penge, som kunne være blevet brugt på mere hjælp til dem, der har brug for den.
Da Mastercard i praksis har monopol på at håndtere den form for månedlige bidrag til landets civilsamfundsorganisationer, har organisationerne ikke andet valg end at betale – også selvom gebyret langt overstiger de reelle omkostninger.
Konkurrencestyrelsen har i flere rapporter konstateret, at der er for lidt konkurrence på markedet for automatisk regningsbetaling, og at fortjenesten formentlig er alt for høj. Organisationerne kan ikke bare vælge Mobilepay eller andre billigere betalingsformer, da langt de fleste danskere ønsker, at støtten foregår via PBS (betalingsservice), som alle kender, og som giver tryghed og overblik.
Vi er helt uforstående over for, at Mastercard fortsætter med at praktisere Nets’ tårnhøje gebyrer på donationer til civilsamfundet og udnytter muligheden for at profitere på danskernes altruisme.
Lige nu er der en midlertidig aftale om en rabat på 1,34 kr. til ISOBROs medlemmer indgået med den tidligere ejer Nets, men det har endnu ikke været muligt at få en varig og retfærdig aftale med den nye ejer Mastercard.
Vi er også uforstående over for, at det politiske fokus på området er forsvundet – på trods af de klare løfter om en bedre løsning, som har været udstedt af erhvervsminister Simon Kollerup.
Civilsamfundet er hårdere presset end nogensinde grundet corona, og alligevel får den finansielle sektor lov til slippe for at vise samfundssind. Der er brug for et klart politisk signal til Mastercard og bankerne om, at man er parat til et indgreb, hvis sektoren fortsat mener, den skal tjene kassen på danskernes vilje til at hjælpe de svageste.
Vores krav er rimeligt: Gebyret bør være under 1 krone pr. overførsel. Et sådant niveau ville ikke overstige branchens omkostninger, men være udtryk for solidaritet og samfundssind – ligesom samfundet gentagne gange har støttet op, når den finansielle sektor var i vanskeligheder.
Vi håber, at Mastercard og bankerne snart finder frem til samme konklusion – fordi det haster. I modsat fald må erhvervsministeren og folketingets partier tage affære og gennem lovgivning sætte rimelige rammer for grådigheden.
Bragt som debatindlæg i Jyllands Posten d. 21./22. december 2021