Forældremødet
Forældremødet
Redskab til fælles forældreaftaler om digitale medier

Skolestartere
Aftaler om telefoner, smartwatches, skærme på legeaftaler og gaming
Hvis forældregruppen skal lave fælles aftaler om aldersgrænser for gaming og hvornår børnene må få smartwatches og telefoner, er det nødvendigt at starte tidligt. Mange steder, vil det være nødvendigt at lave disse aftaler allerede i 0. klasse. Andre steder kan man vente til 1. klasse.
Redskabet består af en instruktion til den lærer/leder, der skal facilitere samtalen, en slidepakke, som kan bruges på mødet samt tre arbejdsark, som forældrene arbejder med i grupper.
Instruktion til lærer/leder
I Instruktionen er der trin-for-trin vejledning i facilitering af mødet samt nyttige fakta og pointer, som du kan bruge til at understøtte samtalen.
Pakke med slides, som kan bruges på mødet
Slidepakken indeholder bl.a. cases fra BørneTelefonen, som kan være med til at motivere forældrene til at indgå gode aftaler.
Arbejdsark, som forældrene arbejder med i grupper
De tre temaark printes, så forældrene kan arbejde med dem i grupper.
Ca. 2. klasse
Aftaler om sociale medier, gaming, skærme på legeaftaler og forældreadfærd
Ofte vil disse aftaler være gode at sætte på dagsordenen i 2. klasse, men det vil selvfølgelig variere fra skole til skole og fra klasse til klasse.
Hvis man allerede har lavet aftaler om fx gaming og skærme på legeaftaler, kan man nøjes med at genbesøge dem og i stedet fokusere på de andre.
Redskabet består af en instruktion til den lærer/leder, der skal facilitere samtalen, en slidepakke, som kan bruges på mødet samt fire arbejdsark, som forældrene arbejder med i grupper.
Instruktion til lærer/leder
I Instruktionen er der trin-for-trin vejledning i facilitering af mødet samt nyttige fakta og pointer, som du kan bruge til at understøtte samtalen.
Pakke med slides, som kan bruges på mødet
Slidepakken indeholder bl.a. cases fra BørneTelefonen, som kan være med til at motivere forældrene til at indgå gode aftaler.
Arbejdsark, som forældrene arbejder med i grupper
De fire temaark printes, så forældrene kan arbejde med dem i grupper.
Ca. 4. klasse
Aftaler om, hvordan forældrene kan styrke den digitale trivsel i klassen
Det, der sker på sociale medier og i gaming, har betydning for både klassefællesskabet og den enkeltes trivsel.
Derfor er det en god idé at gøre de digitale fællesskaber til en del af skole-hjem-samarbejdet, og at skolen sætter rammen for, at forældrene indgår aftaler om børnenes digitale liv.
Redskabet her er beregnet til forældremøder i de klasser, hvor mange eller alle børnene har profiler på sociale medier.
Redskabet består af to dele:
- I klassen: Før forældremødet arbejder eleverne med cases og prioriterer, hvilke digitale udfordringer der fylder mest i deres liv.
- På forældremødet: Med udgangspunkt i elevernes input indgår forældrene aftaler med henblik på at styrke den digitale trivsel i klassen.
Instruktion til lærer/leder
I Instruktionen er der trin-for-trin vejledning i facilitering af både elevdel og forældredel.
Del 1: I klassen
Materialer til brug med klassen. De seks cases danner udgangspunkt for dialog og prioritering af, hvilke temaer, der fylder mest for eleverne. Ved at klikke på linket, laver du en afstemning, som eleverne kan gå ind på, og hvor du efterfølgende kan hente resultatet i anonymiseret form.
Del 2: På forældremødet
Her kan du finde slides og arbejdsark til brug på forældremødet.