Skærmanbefalinger
Dagtilbud
Der er mange holdninger til skærme i dagtilbud. Men som fagpersoner mangler vi ofte konkrete bud på, hvordan en balanceret og etisk brug af digitale medier kan se ud.
Derfor prøver vi her at give en retning, som kan danne udgangspunkt for den nødvendige dialog om, hvilken rolle digitale medier skal spille hos jer.
Vuggestue og dagpleje
Lav en skærm- og billedpolitik
Vi anbefaler, at I inddrager forældre, personale og ledelse i at lave en skærmpolitik, hvor I forholder jer til brug af digitale billeder og skærme i hverdagen. Anbefalingerne her kan danne udgangspunkt for dialogen.
Placer skærme (fx til check-in) steder, hvor de ikke distraherer eller forstyrrer samværet
En skærm i rummet, som lyser op, får notifikationer og som de voksne benytter sig af, kan virke forstyrrende blandt børnene.
Brug ikke digitale medier med de 0-2-årige børn
0-2-årige børn får ikke noget ud af at være på digitale medier. De har brug for at opleve med alle sanser. At se, smage, lytte, mærke og røre. Det kan skærmen ikke tilbyde.
Tag kun billeder af børnene i begrænset omfang, fx for at understøtte fællesskabet ved at dokumentere særlige begivenheder eller fælles oplevelser
Hyppig fotografering lærer børnene, at der hele tiden potentielt er et publikum. I øvrigt kan de ikke selv kontrollere, hvor billederne ender og med hvem, de bliver delt.
Del ikke billeder af børnene på digitale platforme, fx Aula
0-2-årige børn er for små til at forstå billeddeling og dets potentielle konsekvenser samt til at give samtykke. Det kan være sværere at kontrollere, hvad der sker med billederne og forhindre, at de blive misbrugt, hvis de deles med en stor gruppe mennesker på større platforme. Hvis I gerne vil dokumentere børnenes aktiviteter for forældrene, kan I fx tage billeder af det, I har lavet; malerier børnene har malet, biller, de har fundet, sandslotte de har bygget osv. og printe dem ud.
Hvis billeder/videoer af børn deles på digitale platforme (fx Aula), bør forældre opfordres til ikke at dele billederne/videoerne videre
Hvis I vælger at dele billeder/videoer af børn på digitale platforme, bør I give klare retningslinjer for forældrene om ikke at dele videre.
Prioriter situations- og aktivitetsbilleder frem for portrætbilleder
Når I bruger billeder til at dokumentere hverdagsaktiviteter, så hav fokus på aktiviteten fremfor på det enkelte barn.
Fortæl børnene, hvis I tager billeder af dem og bed om lov så snart de er gamle nok til at svare
Børn har ret til at vide, hvornår der tages billeder af dem. Ved at sætte ord på handlingen allerede, når de er helt små, vænner I børnene til, at de trygt kan regne med, at der ikke tages billeder af dem, uden de ved det. I lægger på den måde grundlaget for en samtykkebaseret billedkultur.
Spil musik fra platforme uden billedside og uden reklamer
Det kan gøre det lettere for børnene at fokusere på den fysiske bevægelse sammen, hvis der ikke er billeder/videoer på skærmen, som kan tage deres opmærksomhed.
Børnehave
Lav en skærm- og billedpolitik
Vi anbefaler, at I inddrager forældre, personale og ledelse i at lave en skærmpolitik, hvor I forholder jer til brug af digitale billeder og skærme i hverdagen. Anbefalingerne her kan danne udgangspunkt for dialogen.
Placer skærme (fx til check-in) steder, hvor de ikke distraherer eller forstyrrer samværet
En skærm i rummet, som lyser op, får notifikationer og som de voksne benytter sig af, kan virke forstyrrende blandt børnene.
Vis kun film på større skærme og som en fælles aktivitet ved særlige lejligheder
Gør filmvisning til en aktivitet, der indeholder en social kontekst. Fx kan I lege biograf, hvor børnene kan lave billetter og filmplakater inden.
Brug af digitale medier skal altid kobles op på pædagogisk aktivitet
Hvis I bruger skærme i børnehaven, så brug dem til at lave pædagogiske aktiviteter. Det kan være børnene skal tage billeder af særlige tematikker, eller I kan fx lave stop-motion film eller musik. Sørg for at børnene er aktive brugere og producenter af børnekultur.
Tag kun billeder af børnene i begrænset omfang, fx for at understøtte fællesskabet ved at dokumentere særlige begivenheder eller fælles oplevelser
Hyppig fotografering lærer børnene, at der hele tiden potentielt er et publikum. I øvrigt kan de ikke selv kontrollere, hvor billederne ender og med hvem, de bliver delt.
Del ikke billeder af børnene på digitale platforme, fx Aula
Børnehavebørn er for små til at forstå billeddeling og dets potentielle konsekvenser samt til at give samtykke. Det kan være sværere at kontrollere, hvad der sker med billederne og forhindre, at de bliver misbrugt, hvis de deles med en stor gruppe mennesker på større platforme.
Hvis I gerne vil dokumentere børnenes aktiviteter for forældrene, kan I fx tage billeder af det, I har lavet; malerier børnene har malet, biller de har fundet, sandslotte de har bygget osv. og printe dem ud.
Hvis billeder/videoer af børn deles på digitale platforme (fx Aula), bør forældre opfordres til ikke at dele billederne/videoerne videre
Hvis I vælger at dele billeder/videoer af børn på digitale platforme, skal I altid spørge børnene om lov og give klare retningslinjer for forældrene om ikke at dele videre.
Prioriter situations- og aktivitetsbilleder frem for portrætbilleder
Når I bruger billeder til at dokumentere hverdagsaktiviteter, så hav fokus på aktiviteten fremfor på det enkelte barn.
Spørg børnene om lov, hvis I tager billeder af dem
Børn har ret til at vide, hvornår der tages billeder af dem. Ved at sætte ord på handlingen allerede, når de er små, vænner I børnene til, at de trygt kan regne med, at der ikke tages billeder af dem, uden de ved det. I lægger på den måde grundlaget for en samtykkebaseret billedkultur.
Spil musik fra platforme uden billedside og uden reklamer
Det kan gøre det lettere for børnene at fokusere på den fysiske bevægelse sammen, hvis der ikke er billeder/videoer på skærmen, som kan tage deres opmærksomhed.